Det går att leva som vanligt under mensen

Bild på en kvinna som sitter på stranden och mediterar. Bilden illustrerar att det går att koppla av och leva som vanligt även när du har mens.




Har du ofta en molande känsla i magen, känner dig lättirriterad och trött när du har mens? Det är du inte ensam om. De flesta kvinnor känner igen sig i detta. Om du förstår vad det beror på och vet vad du kan göra för att lindra besvären, kan du leva precis som vanligt när du har mens.

Bild på en kvinna i ett badkar med ett uppsträckt ben. Bilden illustrerar att det går att koppla av och leva som vanligt, även under din mens.
Har du någon gång funderat över vad det är som händer i kroppen, som gör att de här jobbiga symtomen uppkommer? Här kommer en kort genomgång:

Den molande känslan i magen börjar oftast i början av menscykeln, då ett ägg lossar från äggstockarna och vandrar genom äggledaren. Livmodern dras samman gång på gång för att stöta ut de översta skikten av slemhinnan. Detta är orsaken till menssmärtorna.

Du har säkert hört att det är hormoner som orsakar humörsvängningarna under menscykeln. I takt med att halterna av könshormonerna progesteron och östrogen förändras, påverkas halten av må-bra-hormonet serotonin i hjärnan. Detta gör att du kan bli trött och irriterad och sedan plötsligt känna dig pigg och glad igen.

Här är våra fyra bästa tips på vad du kan göra för att må lika bra när du har mens som annars:

  1. Motionera!Ta inte i för hårt, lätt till måttlig motion i friska luften i form av promenader, en cykeltur eller simning kan göra underverk. Motion har en positiv effekt på välbefinnandet. Dessutom stretchar du magmusklerna så att kramperna i magen lindras.
  2. Slappna av och håll dig varm! Lägg en varm vetekudde på nedre delen av magen när du ligger och vilar, eller öka blodcirkulationen med en varm dusch eller ett varmt bad. Värme får blodkärlen att vidgas och kroppen att slappna av.
  3. Skäm bort dig själv och håll humöret uppe! Umgås med dina vänner eller titta på en av dina favoritfilmer. Frossa i god och nyttig mat.
  4. Var noga med att sova tillräckligt! Sömnen är viktig av många skäl; den balanserar hormon- och blodsockernivåerna och ger kroppen möjlighet till återhämtning. Ta en uppiggande tupplur på eftermiddagen. Med en varm vetekudde kan det vara lättare att slappna av.